Suomen Inkeri-liitto

Vuosi 2022

Lauantaina 19.3. liiton kevätkokous pidettiin Inkeri kodissa.

Lauantaina 9.4. sukututkijat Inkeri-kodissa opastivat sukututkimuksen saloihin.

Lauantaina 23.4. toimittaja, kirjailija Anne Tarsalainen esitteli kirjansa Lupaus
Jaltalla ja miehensä Andrein kirjat Lapsuuteni sillat sekä Kirjeitä Itärintamalta.

Lauantaina 21.5 Inkeriläisten oma kansallinen kirkko, Inkerin luterilainen kirkko,
aloitti toimintansa itsenäisenä kirkkona Venäjällä 30 vuotta sitten. Teologian tohtori
Antti Luoma kertoi, miten Inkerin kirkko nousi uudelleen eloon kommunismin
vainojen vuosikymmenien jälkeen ja millä tavoin Suomesta tuettiin kirkon
uudelleenperustamista. Antti Luoma on väitellyt tohtoriksi ko. aiheesta.

Lauantaina 23.7.2022 pidettiin kesäjuhlat Malmin kirkossa Helsingissä.

Lauantaina 27.8.2022 Virpi Talja Nerman esitteli äidistään kirjoittamansa kirjan Jäniskylästä Jyväskylään. Maria Nerman oli inkeriläinen pakolainen ja orpo, joka jäi Suomeen, vaikka suurin osa inkeriläisistä palautui Neuvostoliittoon. Kirja perustuu Maria Nermanin muistoihin ja kokemuksiin sekä muutamien muiden sukulaisten muistitietoon ja kirjeisiin.

Lauantaina 24.9.2022 Helena Ritvanen kertoi äitinsä Anni Ritvasen elämänpolusta otsikolla "Äitini elämän taivalta vuosina 1920-2005 Inkerinmaan Siverskasta Siperian Makarakin ja Saksan kautta Rutalahteen Keski-Suomeen".

Lauantaina 22.10.2022. Sukututkijat opastivat sukututkimuksen saloihin.

Lauantaina 29.10.2022 pidettiin syyskokous jäsenille.

Lauantaina 19.11.2022 Päivi Taussi-Forsman kertoi romaanista Katrin kahdet kengät. Teos perustuu kirjoittajan isoäidin tarinaan: Katri pakeni nuorena Inkerinmaalta Suomeen noin sata vuotta sitten ja asettui muutaman mutkan jälkeen Kotkaan. Osa perheestä jäi rajan taakse, eikä ikävä heihin hellittänyt koskaan